Профорієнтація



 Ми - на межі вибору.

(відеоролик учня 9 класу Деркача Олександра)



Екскурсія на завод 

"SE Bordnetze-Ukraine"




Семінар у центрі зайнятості 
(м. Чортків)





Профорієнтація


Як правильно обрати професію.

8 чинників вибору професії:
     1. Позиція старших членів родини
Є старші, які прямо відповідають за те, як складається твоє життя. Це піклування поширюється й на питання про твою майбутню професію.
     2. Позиція товаришів, подруг
Дружні зв’язки в твоєму віці вже доволі міцні й можуть дуже впливати на вибір професії. Можна дати лише загальну пораду: слушним буде рішення, що відповідає твоїм інтересам і збігається з інтересами суспільства, в якому ти живеш.
     3. Позиція вчителів, педагогів
Спостерігаючи за поведінкою, навчальною й поза навчальною активністю учнів, досвідчений педагог знає про тебе багато такого, що приховано від непрофесійного погляду й навіть від тебе.
     4. Особисті професійні плани
Під впливом у даному разі слід розуміти твої уявлення про етапи освоєння професії.
     5. Здібності
Про своєрідність своїх здібностей слід судити не лише за успіхами в навчанні, а й за досягненнями в найрізноманітніших видах діяльності.
     6. Рівень домагань на громадське визнання
Плануючи свій трудовий шлях, слід дуже добре подбати про реалістичність своїх домагань.
     7. Поінформованість
Слід подбати про те, щоб здобута тобою інформація не виявилася спотвореною, неповною, однобокою.
     8. Схильності
Схильності виявляються в улюблених заняттях, на яких ми витрачаємо велику частину вільного часу. Це – інтереси, підкріплені певними здібностями.






То як же визначитися, ким мені бути?

     1. Скласти список підхожих професій.
Складіть список професій, які вам до вподоби, цікаві, за якими ви хотіли б працювати, які вам підходять.

     2. Скласти перелік своїх вимог до таких професій:
- можлива професія і майбутній вид занять;
- можлива професія і життєві цінності;
- можлива професія і життєва мета;
- можлива професія і мої нинішні гарячі проблеми;
- можлива професія та реальне працевлаштування за фахом;
- бажаний рівень професійної підготовки;
- можлива професія і мої схильності та здібності;
- бажані зміст, характер і умови роботи.

     3. Визначити значущість кожної вимоги.
Визначте, наскільки всі перелічені вимоги значущі. Можливо, є не такі вже й важливі вимоги, яких, за великим рахунком, можна й не враховувати.

     4. Оцінити свою відповідність вимогам до кожної з підхожих професій.
Окрім тих вимог, які маєте ви професії, існують і вимоги самої професії. Проаналізуйте, чи розвинені у вас професійні якості, чи відповідають ваші інтелектуальні здібності, психологічні особливості, стан здоров’я вимогам професії.

     5. Підрахувати і проаналізувати результати.
Проаналізуйте, яка професія з усього переліку найбільше підходить вам за всіма пунктами.

     6. Перевірити результати.
Щоб переконатися в правильності ваших міркувань, обговоріть своє рішення з друзями, батьками, вчителями, психологами, профконсультантами.

     7. Визначити основні практичні кроки до успіху.

Отже, ви прийняли рішення, тепер слід визначити: у якому навчальному закладі ви зможете отримати професійну освіту, як розвивати в собі професійно важливі якості, як можна набути практичного досвіду роботи з цієї спеціальності, як підвищити свою конкурентноздатність на ринку праці.


ОПИТУВАЛЬНИК ПРОФЕСІЙНИХ СХИЛЬНОСТЕЙ Л. ЙОВАЙШИ
(модифікація Г.В. Резапкиной)
Методика спрямована на виявлення схильностей що вчаться до різних сфер професійної діяльності: роботі з людьми, практичній, інтелектуальній, естетичній, планово-економічній або екстремальній.
Інструкція: Закінчите вислови, вибравши один з варіантів - «а», «б» або «в» - і обвівши відповідну букву в бланку напроти номера питання.
1. Мені хотілося б в своїй професійній діяльності:
а) спілкуватися з самими різними людьми;
б) що-небудь робити своїми руками - меблі, машини, одяг і т.д.;
в) знімати фільми, малювати, писати книги, виступати на сцені і т.д.;
2. У книзі або кінофільмі мене більше всього приваблює:
а) художня  форма, майстерність письменника або ре­жисера;
б) сюжет, дії героїв;
в) інформація, яка може пригодитися в житті.
3. Мене більше обрадує Нобелівська премія:
а) в області науки;
б) за громадську діяльність;
в) в області мистецтва.
4. Я скоріше погоджуся стати:
а) керівником  банку;
б) головним інженером на виробництві;
в) начальником   експедиції.
5. Майбутнє людей визначає:
а) досягнення науки;
б) розвиток виробництва;
в) взаєморозуміння між людьми.
6. На місці директора школи я, передусім, займуся:
а) її впорядкуванням (їдальня, спортзал, комп'ютери);
б) створенням дружного, згуртованого колективу;
в) розробкою нових технологій навчання.
7. На технічній виставці мене більше приваблюватиме:
а) зовнішній вигляд експонатів (колір, форма);
б) внутрішній устрій експонатів;
в) їх практичне застосування.
8. У людях я ціную, передусім:
а) мужність,  сміливість,  витривалість;
б) дружелюбність,  чуйність,  чуйність;
в) відповідальність,  чесність,  акуратність.
9. У вільний від роботи час я буду:
а) писати вірші або малювати;
б) ставити різні досліди;
в) тренуватися.
10. У закордонних поїздках мене більше приваблюватиме:
а) екстремальний туризм (альпінізм, віндсерфінг, гор­ные лижі);
б) ділове спілкування;
в) можливість знайомства з історією і культурою іншої країни.
11. Мені цікаво розмовляти:
а) про машину нового типу;
б) про нову наукову теорію;
в) про людські взаємини.
12. Якби в моїй школі були всього три гуртки, я б вибрав:
а) технічний;
б) музичний;
в) спортивний.
13. У школі більше уваги слід наділяти:
а) покращанню взаєморозуміння між учителями і учнями;
б) підтримці здоров'я що вчаться, заняттям спортом; 
в) зміцненню  дисципліни.
14. Я з великим інтересом дивлюся:
а) науково-популярні   фільми;
б) програми про культуру і мистецтво;
в) спортивні   програми.
15. Мені було б цікаво працювати:
а) з машинами, механізмами;
б) з об'єктами природи;
в) з дітьми або однолітками.
16. Школа в першу чергу повинна:
а) давати знання і уміння;
б) вчити спілкуванню з іншими людьми;
в) навчати навичкам роботи.
17. Кожна людина повинна:
а)  вести здоровий спосіб життя;
б)  мати можливість займатися творчістю;
в)  мати зручні побутові умови.
18. Для благополуччя суспільства в першу чергу необхідна:
а)  захист інтересів і прав громадян;
б)  турбота про матеріальне благополуччя людей;
в)  наука і технічний прогрес.
19. Мені більше всього подобаються уроки:
а)  фізкультури;
б)  математики;
в)  праці.
20. Мені цікавіше було б:
а) планувати виробництво продукції;
б) виготовляти вироби;
в) займатися збутом продукції.
21. Я вважаю за краще читати статті:
а) про визначних учених і їх відкриття;
б) про творчість митців і музикантів;
в) про цікаві винаходи.
22. Вільний час я більш охоче провожу:
а) роблячи що-небудь по господарству;
б) з книгою;
в) на виставках і концертах.
23. Більший інтерес у мене викличе повідомлення:
а) про художню виставку;
б) про ситуацію на фондових біржах;
в) про наукове відкриття.
24. Я вважаю за краще працювати:
а) у приміщенні, де багато людей;
б) у незвичайних умовах;
в) у звичайному кабінеті.

Обробка і аналіз результатів: Після заповнення бланка учні повинні підрахувати число обведених букв в кожній з шести колонок бланка і записати ці шість чисел в порожніх клітках нижньої строчки.
10-12 балів - яскраво виражені професійні нахили.
7-9 балів - середньо виражені професійні нахили.
4-6 балів - слабо виражені професійні нахили.
0-3 балу - професійна схильність не виражена.
У кожній з шести колонок представлена сума балів. Вона відображає схильність до певного виду діяльності:
1 - схильність до роботи з людьми. Професії, пов'язані з обслуговуванням (побутовим, медичним, довідково-інформаційним), управлінням, вихованням і навчанням. Люди, успішні  в  професіях цієї групи,  повинні уміти і любити спілкуватися, знаходити спільну мову з різними людьми, розуміти їх настрій, наміри і особливості.
2 - схильність до дослідницької діяльності. Профес­ії, пов'язані з науковою роботою. Окрім хорошої теоретичної підготовки в певних галузях науки, людям, що займаються дослідницькою діяльністю, необхідні такі якості, як раціональність, незалежність і оригінальність думок, аналітичний склад розуму. Як правило, їм більше подобається  роздумувати  про  проблему,  чим  займатися  її  реалізацією.
3 - схильність до роботи на виробництві. Коло цих професій дуже широке: виробництво і обробка металу; збирання, монтаж приладів і механізмів; ремонт, наладка, обслуговування електронного і механічного обладнання; монтаж, ре­монт будівель, конструкцій; обробка і використання різних матеріалів; управління транспортом. Професії цієї групи пред'являють підвищені вимоги до здоров'я людини, координації рухів,  уваги.
4 - схильність до естетичних видів діяльності. Професії творчого характеру, пов'язані з образотворчою, музичною, літературно-художньою, акторсько-сценічною діяльністю. Людей творчих професій, крім наявності спеціальних здібностей (музичних, літературних, актор­ських), відрізняє оригінальність мислення і незалежність ха­рактера, прагнення до досконалості.
5 - схильність до екстремальних видів діяльності. Професії, пов'язані із заняттями спортом, подорожами, експедиційною роботою, охоронною і оперативно-розшуковою діяльністю, службою в армії. Всі вони пред'являють особливі вимоги до фізичної підготовки, здоров'я і морально-вольових якостей.
6 - схильність до планово-економічних видів діяльності. Професії, пов'язані з розрахунками і плануванням (бух­галтер, економіст); діловодством, аналізом і перетворенням текстів (редактор, перекладач, лінгвіст); схематичним зображенням об'єктів (кресляр, топограф). Ці професії вимагають від людини зібраності і акуратності.

ОПИТУВАЛЬНИК ПРОФЕСІЙНИХ СХИЛЬНОСТЕЙ Л. ЙОВАЙШИ
(модифікація Г.В. Резапкиной)
ПІ_______________________________________________________________________
Клас__________________________
Дата__________________________
Бланк відповідей
№ відповіді
1
2
3
4
5
6
1
а


в

б
2

в

а
б

3
б
а

в


4


б

в
а
5
в
а
б



6
б
в



а
7

б
в
а


8
б



а
в
9

б

а
в

10



в
а
б
11
в
б
а



12


а
б
в

13
а



б
в
14

а

б
в

15
в

а

б

16
б

в


а
17



б
а
в
18
а
в
б



19


в

а
б
20
в

б


а
21

а
в
б


22

б
а
в


23

в

а

б
24
а



б
в
Всього:









ТЕСТ СТРУКТУРИ ІНТЕРЕСІВ І СХИЛЬНОСТЕЙ - СІС (120 висловлювань)

Методика дає змогу виявити інтереси й схильності до таких видів діяльності й дисциплін: філософії, економіки, філології, історії, юриспруденції та права, медицини, математики, фізики, хімії, біології, інформатики й обчислювальної техніки, географії.
Тест складається з 120 висловлювань (по 10 на кожний вид діяльності, причому 5 висловлювань стосуються теорії, а 5—практики, що дає змогу виявити практичну й теоретичну складові інтересу до виду діяльності).
Підліткам пропонується уважно прочитати висловлювання й вибрати з них ті, які становлять для них інтерес, причому враховувати наявність спеціальних знань і вмінь не потрібно, головне—інтерес і привабливість самої діяльності.
Свій вибір підлітки фіксують у спеціальних бланках.
Максимальний показник за кожним видом діяльності —10 балів (по одному балу за кожне висловлювання).
0—3 бали— інтереси відсутні або виражені дуже слабко; 4—6 балів — інтереси середньо виражені; 7—10 балів—інтереси яскраво виражені.
Інструкція: перед вами перелік деяких видів діяльності. Ознайомтеся з ними уважно й виберіть ті, котрими ви б хотіли займатися. При виборі варто враховувати лише наявність вашого бажання займатися тими або іншими видами діяльності й не брати до уваги, чи є у вас для цього необхідні знання, уміння й умови для їхнього виконання. Відзначте, будь ласка, на аркуші відповідей порядкові номери вибраних вами видів діяльності.
1. Читання творів давньогрецьких та індійських філософів.
2. Аналіз стану зарубіжної й вітчизняної економіки.
3. Вивчення граматики якоїсь іноземної мови.
4. Вивчення історії України.
5. Ознайомлення з методами розслідування злочинів.
6. Ознайомлення з методами надання першої медичної допомоги.
7. Ознайомлення з виникненням і розвитком математичних знань у древньому Єгипті й Греції.
8. Ознайомлення зі сферами застосування атомної енергії в народному господарстві.
9. Вивчення наявних у природі вибухових і займистих речовин.
10. Ознайомлення з історією виникнення життя на Землі.
11. Ознайомлення з будовою комп'ютерної техніки.
12. Вивчення фізичних властивостей шарів земної кори.
13. Вивчення правил і закономірностей логічного мислення.
14. Вивчення законів ціноутворення.
15. Вивчення древніх рукописів.
16. Ознайомлення з епохою Петра І.
17. Вивчення законів кримінального кодексу.
18. Ознайомлення з комплексами фізичних вправ для профілактики й лікування серцево-судинних захворювань.
19. Робота над удосконаленням шкільного підручника з математики.
20. Ознайомлення із властивостями лазерних і рентгенівських променів.
21. Вивчення властивостей хімічних речовин, що входять до складу живого організму.
22. Вивчення законів успадкування дітьми батьківських ознак.
23. Вивчення алгоритмічних мов програмування.
24. Ознайомлення з особливостями розташування та з міжнародними економічними зв'язками якоїсь країни.
25. Ознайомлення з основними теоретичними ідеями сподвижників К.Маркса.
26. Ознайомлення з поняттям «продуктивність праці» і з факторами її зростання.
27. Читання творів сучасних поетів і письменників.
28. Вивчення історії країн давнього світу.
29. Ознайомлення із правами й обов'язками громадянина України.
30. Ознайомлення з новітніми методами лікування злоякісних пухлин.
31. Пошук розв'язання до тепер нерозв'язаних математичних завдань (наприклад, два завдання про прості числа).
32. Вивчення теорії відносності Ейнштейна.
33. Ознайомлення зі способами одержання золота з простого металу, запропонованими древніми алхіміками.
34. Вивчення впливу популяцій одних видів рослин і тварин на життєдіяльність інших у природних умовах.
35. Розбір завдання й пошук найбільш раціональних способів його розв'язання за допомогою комп'ютера.
36. Вивчення клімату, рослинного й тварини світу австралійського континенту.
37. Аналіз і вивчення основних причин виникнення Християнства.
38. Вивчення проблем трудової зайнятості населення в масштабах нашої області.
39. Читання критичних статей про літературу.
40. Вивчення історії відкриття Америки.
41. Ознайомлення із причинами й історією виникнення законів і правових норм.
42. Вивчення симптомів і методів лікування розповсюджених дитячих хвороб.
43. Міркування над доведенням оригінальної математичної теорії (яка поки що не має доказу).
44. Ознайомлення із принципами роботи реактивного двигуна.
45. Вивчення хімічного складу повітря.
46. Вивчення основних закономірностей роботи внутрішніх органів здорового організму.
47. Вивчення правил складання комп'ютерних програм.
48. Ознайомлення з гіпотезами про виникнення планет Сонячної системи.
49. Аналіз і обговорення сучасних політичних подій у нашій країні.
50. Ознайомлення із причинами виникнення грошей і їхньою функцією в суспільному виробництві.
51. Читання літературних журналів минулого століття.
52. Аналіз причин і наслідків французької буржуазної революції.
53. Ознайомлення з правами та обов'язками у випадку одержання спадщини.
54. Ознайомлення з методами народної медицини.
55. Вивчення правил побудови фігур за допомогою осьової симетрії.
56. Спостереження за змінами властивостей фізичного тіла у вакуумі.
57. Дослідження властивостей нової речовини.
58. Вивчення будови одноклітинних тварин і рослин.
59. Порівняння технічних характеристик комп'ютерів різних систем.
60. Вивчення причин виникнення й утворення мінералів і гірських порід.
61. Обговорення політичних подій, що відбуваються у світі.
62. Облік і контроль довгого обігу (видатку й прибутку) в торговельному закладі.
63. Бесіда-інтерв'ю з відомою в країні людиною.
64. Участь в історико-археологічних розкопках.
65. Участь в охороні правопорядку.
66. Вивчення за допомогою біохімічних методів крові хворого.
67. Обчислення площі поверхні фігури складної форми.
68. Аналіз радіоактивних елементів, що входять до складу граду.
69. Готування лікарських препаратів.
71. Вивчення внутрішньої будови тварини.
70. Ремонт побутових електроприладів.
71. Участь у геологічних маршрутах з метою добору зразків і складання геологічної карти гірської місцевості або зони пустель.
72. Участь в опитуванні населення із приводу якоїсь події, явища.
73. Підрахунок очікуваного прибутку в комерційній операції.
74. Переклад художнього твору з іноземної мови.
76. Робота в історико-етнографічному музеї.
77. Участь в обшуку квартири підозрюваного в злочині.
78. Медичне обстеження людини й постановка діагнозу.
79. Спрощення складного математичного виразу.
80. Визначення швидкості польоту тіла за допомогою розрахунків.
81. Готування суміші за допомогою скла, що не б'ється.
82. Спостереження за живою кліткою в мікроскоп.
83. Монтаж радіосхем для комп'ютерної техніки.
84. Складання карти невідомої місцевості.
85. Участь у дискусіях і обговорення загальних світоглядних проблем (про сенс життя на Землі, про призначення людини в житті...).
86. Розрахунок фонду заробітної плати для співробітників або установи.
87. Збирання зразків народної творчості (приповідок, прислів'їв, легенд...).
88. Участь в охороні й реставрації історичних пам'яток.
89. Ведення протоколу судового засідання.
90. Догляд за хворим.
91. Складання й розв'язання математичних головоломок.
92. Ремонт і монтаж електропроводки.
93. Визначення лабораторними методами складу невідомої речовини.
94. Вироблення у тварин умовного рефлексу.
95. Складання програми для комп'ютера.
96. Робота на гірсько збагачувальному комбінаті, що видобуває мідну руду.
97. Міркування над змістом і значенням таких слів, як «дружба», «любов», «патріотизм».
98. Підрахунок збитків підприємства через виробництво неякісної продукції.
99. Участь в обговоренні літературного твору.
100. Підготовка лекції про древні племена, що проживали на території України.
101. Участь у затриманні злочинця.
102. Участь у хірургічній операції.
103. Розмітка земельної ділянки під зведення будинку з використанням знаннь з галузі геометрії.
104. Визначення ваги тіла, зануреного в різні рідини.
105. Одержання складних хімічних речовин шляхом з'єднання простих речовин.
106. Збір і складання гербаріїв, букетів.
107. Складання ігрової програми на комп'ютері.
108. Проведення геодезйної зйомки для складання плану місцевості.
109. Дослідження соціальних проблем на підприємстві.
110. Підрахунок витрат на виробництво якогось виду продукції.
111. Виправлення граматичних помилок у літературному тексті.
112. Збір і систематизація документів, що свідчать про роботу підпільної організації в роки війни.
113. Розгляд конфліктних ситуацій, що потребують знань основ законодавства.
114. Складання рекомендацій з дієтичного харчування для хворого.
115. Вираження математичних закономірностей у вигляді формул, графіків.
116. Визначення щільності газу за допомогою спеціального приладу.
117. Визначення кількості йоду й кислоти в мінеральній воді.
118. Вирощування квітів у парниках.
119. Робота на персональному комп'ютері.
120. Розвідка запасів підґрунтових вод.

  
 СІС
ПІ______________________________________________
Клас______________________
Дата_______________________
Бланк відповідей
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
ЗО
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120












Філософія
Економіка
Мови
Історія
Право
Медицина
Математика
Фізика
Хімія
Біологія
Інформатика
Географія


АНКЕТА
«Карта   інтересів»
(для  учнів дев'ятого  класу,
методика А.Е.Голомштока)
Мета: допомогти  учням у виборі професії згідно особистих здібностей, інтересів,нахилів

Інструкція
У Вас є можливість продовжити навчання або піти на цікаву роботу. Для того, щоб допомогти Вам вибрати професію, пропонуємо перелік питань. Подумайте перед тим, як відповісти на кожне питання, спробуйте дати якомога точнішу відповідь. Якщо ви не раз переконувалися, що дуже любите або вам дуже подобається те, про що ми питаємо, то в листі відповідей в розділі під тим же номером, що і номер питання поставте два плюси; якщо просто подобається (любите) - один плюс; якщо не знаєте, сумніваєтеся - нуль; якщо не подобається (не любите) - мінус; якщо дуже не подобається - два мінуси.
Відповідайте на кожен пункт, не пропускаючи жодного.

Чи любите Ви (чи подобається Вам, хотіли б ви).
1. Знайомитися з життям рослин і тварин?
2.Уроки географії, читання підручника по географії?
3.Читати художню або науково-популярну літературу про геологічні експедиції?
4.Уроки і підручник анатомії і фізіології людини?
5.Уроки домоводства або домашні заняття домоводством?
6.Читати науково-популярну літературу про фізичні відкриття, про життя і діяльність видатних фізиків?
7.Читати про відкриття в хімії або про життя видатних хіміків?
8.Читати технічні журнали (“Техніка молоді”, “Юний технік” і ін.)?
9.Читати статті в науково-популярних журналах про досягнення в області
електротехніки і радіоелектроніки?
10.Знайомитися з різними металами і їх властивостями?
11.Дізнаватися про різні породи деревини і про їх практичне застосування?
12.Дізнаватися про досягнення в області будівництва?
13.Читати книги, дивитися фільми про водіїв різних видів транспорту?
14.Читати книги, дивитися фільми про льотчиків, космонавтів?
15.Знайомитися з військовою технікою, зустрічатися з учасниками Великої
Вітчизняної і громадянської війни?
16.Читати книги про історичні події і історичних діячів?
17.Читати класиків вітчизняної і зарубіжної літератури?
18.Читати і обговорювати газетні та журнальні статті і нариси?
19. Обговорювати поточні справи і події в класі і в школі?
20.Читати книги про життя школи (про роботу вихователя, вчителя)
21.Читати книги, дивитися фільми про роботу міліції?
22.Піклуватися про порядок в речах, про красивий вид приміщення в якому вчитеся, живете, працюєте?
23.Читати книги типу “Цікава математика” або “Математичне дозвілля”?
24.Вивчати економічну географію?
25. Займатися іноземною мовою?
26.Знайомитися з життям видатних художників, з історією розвитку образотворчого мистецтва?
27. Знайомитися з життям видатних майстрів сцени і кіно, зустрічатися з
артистами, колекціонувати їх фотографії?
28.Знайомитися з життям і творчістю видатних музикантів, з питаннями теорії музичного мистецтва?
29.Читати спортивні газети, журнали, книги про спорт і видатних спортсменів?
30.Вивчати ботаніку, зоологію, біологію?
31.Знайомитися з різними країнами за описом і географічними картами?
32.Читати про життя і діяльність знаменитих геологів?
33.Читати про те, як люди навчилися боротися з хворобами, про лікарів і про досягнення медицини?
34.Відвідувати з екскурсією підприємства легкої промисловості (швейне, взуттєве, текстильне і ін.)?
35.Читати книги типу “Цікава фізика”, “Фізики жартують”?
36.Знаходити хімічні явища в природі, проводити досліди з хімії, стежити за ходом хімічних явищ?
37.Знайомитися з новітніми досягненнями сучасної техніки (слухати і дивитися
радіо- і телепередачі, шукати статті в газетах)?
38.Відвідувати радіотехнічний кружок або знайомитися з роботою електрика?
39.Знайомитися з різними вимірювальними інструментами (для металообробки) і працювати з ними?
40.Спостерігати за виготовленням виробів з дерева, розглядати нові зразки меблів?
41.Зустрічатися з будівельниками, спостерігати за їх роботою?
42.Читати популярну літературу про засоби і правила пересування?
43.Читати книги, дивитися фільми про річковиків, моряків?
44.Читати книги, дивитися фільми на військові теми, знайомитися з історією
воєн, великих битв і долею видатних полководців?
45.Обговорювати поточні політичні події у рідній країні і закордоном?
46Читати літературно-критичні статті?
47.Слухати радіо- і теле- новини, дивитися тематичні телепередачі?
48.Дізнаватися про події, що відбуваються в місті, республіці, країні?
49.Давати пояснення товаришам як виконувати учбове завдання, якщо вони не можуть його зробити?
50.Справедливо розсудити вчинок друга, знайомого, літературного героя?
51.Забезпечувати сім'ю продуктами, організовувати живлення всіх під час походу?
52.Читати науково-популярну літературу про відкриття в математиці, про життя і
діяльність видатних математиків?
53.Цікавитися у пресі за ходом виконання плану народного господарства?
54.Читати художню літературу на іноземній мові?
55.Бути членом редколегії, займатися художнім оздобленням газет?
56.Відвідувати драматичний театр або ТЮЗ?
57.Слухати оперну або симфонічну музику?
58.Відвідувати спортивні змагання, слухати і дивитися радіо- і телепередачі?
59.Відвідувати біологічний кружок?
60.Займатися в географічному кружку, вивчати природу і життя рідного краю?
61.Складати і збирати описи, зображення геологічних об'єктів (мінералів, шарів землі і т.п.)?
62.Вивчати функції організму людини, причини виникнення хвороб і шляху їх лікування?
63.Відвідувати кружок кулінарії, готувати удома обіди?
64.Проводити досліди з фізики?
65.Готувати розчини, зважувати реактиви?
66.Розбирати, ремонтувати, збирати різні механізми (годинник, праску, велосипед, швейну машинку і ін.)?
67.Користуватися точними вимірювальними приладами (вольтаметром,
амперметром, осцилографом і ін.) і проводити розрахунки?
68.Майструвати різні деталі і предмети з металу?
69.Збирати різні зразки деревини або художньо обробляти дерево (випилювати,
випалювати, вирізувати, полірувати і ін.)?
70. Накидати будівельний ескіз або виконувати креслення різних споруд?
71.Відвідувати кружок юних залізничників, юних автоаматорів?
72.Брати участь в секції парашутистів, в кухлі авіамоделістів або в роботі авіа клубу?
73.Займатися в стрілецькій секції?
74.Вивчати історію виникнення різних народів і держав?
75.Писати класні і домашні твори по літературі?
76.Спостерігати за вчинками, поведінкою, життям інших людей, аналізувати явища і події життя?
77.Виконувати суспільну роботу (організовувати, об'єднувати товаришів на яку-небудь справу)?
78.Проводити час з маленькими дітьми (читати їм книги, що-небудь їм
розповідати, допомагати їм в чому-небудь)?
79.Встановлювати дисципліну серед однолітків або молодших?
80.Спостерігати за роботою продавця, кухаря, офіціанта?
81.Займатися в математичному кружку?
82.Вивчати питання розвитку промисловості, дізнаватися про нові досягнення в
області планування і обліку на промисловому  підприємстві?
83.Працювати з іноземними словниками, розбиратися в оборотах мови малознайомої мови?
84.Відвідувати музеї, художні виставки?
85.Виступати на сцені перед глядачами?
86.Грати на одному з музичних інструментів?
87.Грати в спортивні ігри?
88.Спостерігати за зростанням і розвитком тварин і рослин?
89.Самостійно складати географічні карти, збирати різні географічні матеріали?
90. Збирати колекції мінералів, збирати експонати для географічного музею?
91.Знайомитися з роботою медсестри, лікаря, фармацевта?
92.Відвідувати кружок кроєння і шиття, шити собі і членам сім'ї?
93.Займатися у фізичному кружку або відвідувати факультативні заняття по фізиці?
94.Займатися в хімічному кружку або відвідувати факультативні заняття по хімії?
95.Займатися в одному з технічних кружків (моделювати літаки, кораблі, машини)?
96.Знайомиться з пристроєм електроприладів, електроапаратури і електричних
машин, збирати, конструювати, ремонтувати радіоприлади (підсилювачі,
осцилографи і ін.) і радіоапаратуру (приймачі, програвачі і ін.)?
97.Уроки праці в шкільних слюсарний-верстатних майстернях?
98.Брати участь в гуртку “Умілі руки” або в столярному?
99.Бувати на будівництві, спостерігати за ходом будівництва, за обробними роботами?
100.Контролювати дотримання правил пересування пішоходами і водіями транспортних засобів?
101.Брати участь в секції веслярів, парусників, аквалангістів, в загоні з порятунку потопаючих?
102.Брати участь у воєнізованих іграх?
103.Відвідувати історичні музеї, знайомитися з пам'ятниками культури на роду?
104.Займатися в літературному кружку, відвідувати факультативні заняття по літературі або мові?
105.Вести особистий щоденник?
106.Виступати в класі з повідомленнями про міжнародне положення, з бесідами і доповідями на різні теми?
107.Виконувати роботу вожатого?
108.З'ясовувати причини поведінки і вчинків людей, яких вони хотіли б приховати?
109.Допомагати покупцеві в магазині вибирати покупку?
110.Вирішувати складні задачі з математики?
111.Точно вести підрахунки своїх грошових доходів і витрат?
112.Займатися в іноземному кружку або відвідувати факультативні заняття?
113.Займатися в художньому кружку?
114.Брати участь в оглядах художньої самодіяльності?
115.Займатися в хорі або в одному з музичних кружків?
116.Займатися в якій-небудь спортивній секції?
117.Брати участь в біологічних олімпіадах або готувати виставки рослин або тварин?
118.Брати участь в географічних експедиціях?
119.Брати участь в біологічній експедиції?
120.Спостерігати і доглядати  за хворими, надавати допомогу?
121.Брати участь у виставках кулінарних або кондитерських виробів (або відвідувати їх)?
122.Брати участь у фізичних олімпіадах?
123.Вирішувати складні задачі з хімії. Брати участь в хімічних олімпіадах?
124.Розбиратися в технічних кресленнях і схемах, креслити або складати креслення самому?
125.Розбиратися в складних радіосхемах?
126.Відвідувати з екскурсією промислові підприємства, знайомитися з новими
типами верстатів, спостерігати за роботою на них або за їх ремонтом?
127.Майструвати що-небудь з дерева своїми руками?
128.Брати посильну участь в будівельних роботах?
129.Брати посильну участь в обслуговуванні і ремонті автомобіля, тролейбуса і т.п.?
130.Керувати літаками цивільної авіації?
131.Жити за жорстко встановленим режимом, строго виконувати розпорядок дня?
132.     Займатися в історичному гуртку(збирати матеріал, виступати з доповідями на історичні теми)?
133.Працювати з літературними джерелами, довідниками, вести щоденник вражень про прочитаний?
134.Брати участь в диспутах і історичних конференціях?
135.Готувати і проводити конференції або дискотеки, вечори відпочинку?
136.Шефствувати над важковиховуваними, обговорювати з ким-небудь питання
виховання дітей і підлітків?
137.Допомагати в роботі міліції, бути членом кружка “Юний друг міліції”?
138.Постійно спілкуватися з різними людьми?
139.Брати участь в математичних олімпіадах?
140.Цікавитися вартістю товарів, намагатися зрозуміти питання ціноутворення, зарплати, організації праці?
141.Розмовляти з товаришем (або знайомим) на іноземній мові?
142. Брати участь у виставках образотворчого мистецтва?
143.Відвідувати театральний  гурток?
144.Брати участь в музичних оглядах-конкурсах?
145.Брати особисту або командну участь в спортивних змаганнях?
146.Вирощувати в саду, на городі рослини або виховувати тварин, доглядати за ними?
147.Провести топографічну зйомку місцевості?
148.Здійснювати тривалі і важкі походи, під час яких доводиться напружено
працювати за заданою програмою?
149.Працювати в поліклініці, лікарні, аптеці?
150.Працювати фахівцем на підприємстві легкої або харчової промисловості (швеєю, закрійницею, кухарем, технологом і т.п.)?
151.Вирішувати складні задачі по фізиці?
152.Працювати на хімічному виробництві або в хімлабораторії?
153.Брати участь у виставках технічної творчості?
154.Працювати в області електроенергії або радіоелектроніки?
155.Працювати біля верстата (в основному стоячи), виготовляти різні металеві деталі до виробів?
156.Виконувати по кресленнях столярні або модельні роботи?
157.Працювати в будівельній бригаді?
158.Возити пасажирів або вантажі, дотримувати правила дорожнього руху?
159.Працювати в штормову погоду на великій річці або у відкритому морі?
160.Працювати військовим фахівцем?
161.Ходити в походи по історичних місцях рідного краю?
162.Писати розповіді, складати вірші, байки і т.д.?
163.Писати замітки або нариси в стінгазету або періодичний друк?
164.Керувати бригадою під час трудового десанта?
165.Організовувати ігри або свята для дітей?
166.Працювати в юридичній установі (у суді, адвокатурі, прокуратурі)?
167.Надавати людям різні послуги?
168.Виконувати роботу, що постійно вимагає застосування математичних знань?
169.Працювати в області економіки, планування або фінансування підприємства народного господарства?
170.Брати участь в олімпіадах, конкурсах, конференціях на іноземній мові?
171.Брати участь у виставках образотворчого мистецтва?
172.Грати на сцені або зніматися в кіно?
173.Працювати музикантом, музичним режисером або перепродувати музику?
174.Працювати викладачем фізкультури або тренером?

Карта інтересів
Прізвище,ім’я________________________________________________
Клас___________________
Дата________________

Номер відповіді
Відповідь
Номер відповіді
Відповідь
Номер відповіді
Відповідь
Номер відповіді
Відповідь
Номер відповіді
Відповідь
Номер відповіді
Відповідь
1

30

59

88

117

146

2

31

60

89

118

147

3

32

61

90

119

148

4

33

62

91

120

149

5

34

63

92

121

150

6

35

64

93

122

151

7

36

65

94

123

152

8

37

66

95

124

153

9

38

67

96

125

154

10

39

68

97

126

155

11

40

69

98

127

156

12

41

70

99

128

157

13

42

71

100

129

158

14

43

72

101

130

159

15

44

73

102

131

160

16

45

74

103

132

161

17

46

75

104

133

162

18

47

76

105

134

163

19

48

77

106

135

164

20

49

78

107

136

165

21

50

79

108

137

166

22

51

80

109

138

167

23

52

81

110

139

168

24

53

82

111

140

169

25

54

83

112

141

170

26

55

84

113

142

171

27

56

85

114

143

172

28

57

86

115

144

173

29

58

87

116

145

174



Ким би Ви хотіли бути
_______________________________________________________
            Назва виду діяльності або професії

Обробка результатів

У листі в кожній з 29 строчок підрахуйте суму плюсів і суму мінусів. Підрахуйте суму алгебри цих показників.
Рівень вираженості інтересів визначите, зіставляючи значення сум з шкалою.

Визначення якості
Методика
Вибірка
Рівень вираженості якостей



Високий
Вище середнього
Середній
Нижче середнього
Низький
Інтереси
А.Е. Голомштока
Чоловіча
Жіноча
>=8
5-7
1-4
(-5) – 0
<=(-6)

29 рядків листа відповідей відповідають наступним інтересам:
1.          Біологія
2.         Географія
3.         Геологія
4.         Медицина
5.         Легка і харчова промисловості
6.         Фізика
7.         Хімія
8.        Техніка
9.         Електрорадіотехніка
10.       Металообробка
11.       Деревообробка
12.       Будівництво
13.       Транспорт
14.       Авіація, морська справа
15.       Військові фахівці
16.       Історія
17.       Література
18.       Журналістика
19.       Суспільна діяльність
20.      Педагогіка
21.       Право, юриспруденція
22.      Сфера обслуговування
23.      Математика
24.      Економіка
25.       Іноземна мова
26.      Образотворче мистецтво
27.       Сценічне мистецтво
28.      Музика

29.      Фізкультура і спорт

«Диференційно-діагностичний опитувальник» (ДДО) Є.О. Клімова 
Мета: Діагностика схильностей та професійних інтересів старшокласників (для відбору згідно з класифікацією типів професій) 
Зміст методики: у кожній із 20 пар запропонованих видів діяльності виберіть тільки один вид і у відповідній клітинці листка відповідей поставте знак «+». 
Час обстеження необмежений. 
Над запитаннями не потрібно довго задумуватися і тому зазвичай на виконання завдання потрібно 20-30 хв 
Інструкція: «Припустимо, що після відповідного навчання Ви зможете виконувати будь-яку роботу. 
Та якби Вам довелось вибирати із двох можливостей, якій би роботі Ви віддали перевагу?» 
Текст опитувальника 
1а Доглядати за тваринами або1б Обслуговувати машини, прибори, (слідкувати, регулювати) 
2а Допомагати хворим людям або2б Складати таблиці, схеми, програми для обчислювальних машин 
3а Слідкувати за якістю книжкових ілюстрацій, плакатів, художніх листівок, аудіо-відеокасет або3б Слідкувати за станом, розвитком рослин 
4а Обробляти матеріали (дерево, тканину, залізо, пластмасу тощо) або4б Доводити товари до споживача, рекламувати, продавати 
5а Обговорювати науково-популярні книги, статті або5б Обговорювати художні книги (або п’єси, концерти)
 6а Вирощувати молодняк (тварин певної породи) або6б Переконувати однолітків, знайомих у виконанні будь-яких дій (трудових, навчальних, спортивних) 
7а Копіювати малюнки, зображення (або налагоджувати музичні інструменти) або7б Керувати будь-яким вантажним чи транспортним засобом, трактором, тепловозом тощо
 8а Повідомляти, роз’яснювати людям потрібну їм інформацію (в бюро довідок, на екскурсії тощо або8б Оформляти виставки, вітрини (або приймати участь в підготовці п’єс, концертів) 
9а Ремонтувати речі, вироби (одяг, техніку), житло або9б Шукати і виправляти помилки в текстах, таблицях, малюнках 
10аЛікувати тварин або10бВиконувати обчислення і підрахунки 
11а Виводити нові сорти рослин або11б Конструювати, проектувати нові види промислових виробів (машини, одяг, будинки, продукти харчування тощо 
12а Вирішувати конфліктні ситуації між людьми, переконувати, роз’яснювати, наказувати, заохочувати або12б Розбиратися в кресленні, схемах, таблицях (перевіряти, уточнювати, приводити в порядок) 
13а Спостерігати, вивчати роботу гуртків художньої самодіяльності або13б Спостерігати, вивчати життя мікробів 
14а Обслуговувати, налагоджувати медичні прибори, апарати або14б Надати людям медичну допомогу при пораненнях, вивихах, опіках тощо 
15а Художньо описувати, зображувати події (що спостерігаються і уявляються) або15б Складати точні описи-звіти про явища, події, що спостерігаються, об’єкти, що вимірюються, тощо 
16а Робити лабораторні аналізи в лікарні або16б Приймати, оглядати хворих, розмовляти з ними, призначати лікування
 17а Фарбувати або розписувати стіни приміщень, поверхню виробів або17б Здійснювати монтаж або збір машин, приборів
 18а Організовувати культпоходи ровесників в театри, музеї, екскурсії, туристичні походи тощо або18б Грати на сцені, приймати участь у концертах 
19а Виготовляти за ескізами деталі, вироби (машини, одяг), будувати будинки або19б Займатися кресленнями, копіювати ескізи, карти
 20аВести боротьбу з хворобами рослин, із шкідниками лісу, саду або20бПрацювати на клавішних машинах (друкарській машині, телетайпі, клавіатурі комп'ютера)
 1. 1а, 3б, 6а,10а, 11а, 13б, 16а,20а 
2. 1б, 4а, 7б, 9а, 11б, 14а, 17б, 19а 
3. 2а,4б, 6б, 8а, 12а, 14б, 16б, 18а 
4. 2б, 5а, 9б, 10б, 12б, 15а, 19б, 20б
 5. 3а, 5б, 7а, 8б, 13а, 15б, 17а, 18б
 Інтерпретація отриманих даних 
Лист відповідей складений так, щоб можна було підрахувати кількість знаків «+» в кожному із 5-ти стовпчиків, які відповідають певному типу професій. 
Підрахуйте, який тип професії одержав максимальну кількість знаків «+».
 Назви типів професій за стовпчиками:
 1. «Людина - природа» - професії, пов’язані з рослинництвом, тваринництвом, лісовим господарством (тобто, об’єктом праці є живі організми та нежива природа): агроном, тваринник, зоотехнік, ветеринар, садівник, лісник, геолог, нафтовик, гірник, фізик, хімік - неорганік, географ тощо. 
2. «Людина - техніка» - технічні професії (об’єктом праці служать технічні системи, машини, устаткування, матеріали, енергія): токар, слюсар, шофер, конструктор, інженер, тракторист, радіотехнік, сантехнік тощо. 
3. «Людина - людина» - професії, пов’язані з обслуговуванням людей, із спілкуванням (предметом праці є люди, групи, колективи): офіціант, продавець, вчитель, вихователь, юрист, лікар, психолог, соціолог; керівник класу, групи, гуртка, підприємства, дипломат, міліціонер, провідник тощо. 
4. «Людина - знакова система» - професії, пов’язані з обліком, базами даних, цифровими та буквеними знаками, в тому числі і музичні спеціальності (об’єктом праці є умовні знаки, шифри, коди, таблиці): коректори, програмісти, секретарі, статисти, оператори ЕОМ, бібліотекарі, комірники, економісти тощо. 
5. «Людина - художній образ» - творчі спеціальності (об’єктом праці є художні образи, їх елементи і особливості): фотограф, художник, поет, письменник, артист, музикант, ювелір, композитор, дизайнер, модельєр тощо.
 Примітка: Багато професій можна віднести до кількох типів, наприклад, артист - до 5 і 3 типу, письменник - до 4 і 5. Змішаними є професії більшості керівників, у тому числі керівників гуртків, класоводів, класних керівників.

Анкета для учнів 9 класу!

Тема: Моя майбутня професія!

Прізвище та ім`я_____________________________________

Назва НЗ__________________________________________

Клас______________________________________________

Пропонуємо Вам відповісти на запитанняанкети, якістосуютьсявиборуВашоїмайбутньоїпрофесії. Прочитайте уважнокожнезапитання і поставтевідміткубіля тихваріантіввідповіді, яківисловлюють Вашу думку, абонапишітьсвоївідповіді.

1. Чиобрали Ви професію (або вид діяльності), якою б хотілизайматися?

А)Так

Б)Обрав (ла), але є сумніви

В)Ні, покищо не зробив (ла) професійнийвибір

2. Яківашіплани на майбутнєпіслязакінчення 9 класу:

А) 10 клас

Б)ПТНЗ (який?)_________________________________________________

В)коледж, технікум (ВНЗ І-ІІІ рівнівакредитації)_____________________

Г)покище не вирішив

3. Яку професіювиплануєтеодержати у середньомуспеціальномузакладіпіслязакінчення9 класу?

_____________________________________________

4. Якщоплануєтепродовжитинавчання у 10 класішколи, предметиякогопрофілю Васцікавлятьнайбільше та хотів би вивчатиїхпоглиблено?

(Оберіть не більше 2-х варіантів)

А)Суспільно-гуманітарногопрофілю (історія, економіка, право)

Б)Природничо-математичного (математика, фізика, біологія, хімія, екологія)

В)Філологічного (іноземнімови, українська мова, російська мова, зарубіжналітература)

Г)Художньо-естетичного (етика)

Д) Спортивного

Е)Технологічного (інформатика, робітничіспеціальності)

Є)Універсального

5. Що, за Вашоюдумкою, впливає на Ваш професійнийвибір (можна обрати декількаваріантів):

А) Порадибатьків

Б)Порада та зразокдрузів, знайомих

В)Рекомендаціїшкільного психолога, соціального педагога, вчителів

Г)Інформація, отримана з книг, телевізійнихпрограм, журналів, газет

Д)Інформація з Internet

Е)Інше (напишіть, щосаме)____________________________________

6. Чизбігається Ваше бажання з порадамибатьків?

А) Так

Б)Ні

7. Якщо Ви ще не знаєте, яким видом діяльностіхотіли б займатися, то що , на Вашу думку,можедопомогти Вам зробитипрофесійнийвибір (можна обрати декількаваріантів):

А)Усвідомленнясвоїхпрофесійнихнахилів, особистіснихякостей

Б)Знання про змістрізнихпрофесій та видівдіяльності

В)Отриманняінформації про можливостінабуттяпрофесійноїосвіти

Г) Особисте спілкування з представникамирізнихпрофесій

Д)Інше (напишітьщосаме)____________________________________

 

8. Яким чином виготуєтеся до здійсненнявибору:

А)курси

Б) практична проба сил

В)читання

Г)зустрічіізспеціалістами

 

9. Чи є у вас професія-дублер?

Так (яка?)______________________ Ні____

 

Дякуємо за відповіді!

 


Анкета для батьків учнів 9-11 класів.

1. Прізвище, ім’я та по батьковівашоїдитини

__________________________________________________________________

2. Ким хоче стати ваша дитина?

__________________________________________________________________

3. Куди вирадитевашійдитиніпоступатипісля 9 класу:

• 10 клас

• 10 клас з поглибленимвивченняпевнихпредметів

• ліцей,гімназія, коледж

• середніспеціальніначальнізаклади ( за якоюспеціальністю?)

• технікум (за якоюспеціальністю?)

4. Чипогоджуєтьсядитина з вами?

А) Так

Б)Ні

5. Якщо не погоджується, то чому?

__________________________________________________________________

6. Якітруднощімаєдитина у навчанні?

__________________________________________________________________

7. Якіінтереси і нахилививідзначаєте у своєїдитини?

__________________________________________________________________

8. Щови робите для розвиткуінтересіввашоїдитини?

__________________________________________________________________

9. Якіриси характеру ви можете відмітити у вашоїдитини?

__________________________________________________________________

ГРА "Тлумачення професій"




Комментариев нет:

Отправить комментарий

  Страх майбутнього та способи його подоланн я

Основне